tirsdag den 5. februar 2013

Redekasse


Som optakt til vores 3. studieprodukt skulle vi bygge en simpel redekasse.


Vi fik en arbejdstegning, og jeg valgte at lave en kasse til blåmejsen. Vi startede med meget lange brædder, som skulle ind i værkstedet og saves i mindre stykker, som kunne skæres til på rundsaven, så de fik en passende bredde.


Da brædderne var skåret til, skulle de saves ud i passende længder.

Der efter borede jeg et hul på 28 mm, som passer til blåmejsen

Så skulle der limes

Og sømmes (med galvaniserede søm, så de ikke ruster, når de bliver udsat for vind og vejr)

Inden i kasse lige under hullet limede jeg en lille træklods fast for at gøre det sværere for mår og katte at få fat i fugleæggene i kassen.

For at lave låget limede jeg de to klodser sammen og justerede, så det passede til redekassen, mens limen stadig var våd. Da limen var tørret lidt sømmede jeg låget sammen.


Og vupti et styks redekasse til blåmejser!
 
Som led i dette projekt skal vi også male redekassen. Jeg ville gerne lave noget med et hvidt stakit, så derfor malede jeg huset rødt og taget sort.


 
For at indikere at der er en have bag stakittet, har jeg malet græs.
 
Så skal jeg bare liiiige have lavet stakittet.
Meeen malingen skal lige tørre, og det grønne skal have en omgang mere, derfor bliver denne blog opdateret senere!

Og senere er så nu.....

Bunden fik lige en omgang grøn mere og så gik jeg i gang med stakittet. Jeg skar plankerne ud på rundsaven og sleb dem spidse på skivepudseren. Og så skulle det hele males hvidt.





















Jeg skar "bagstykkerne" så de passede til siderne, puttede lim på og sømmede dem fast. Herefter lagde jeg plankerne på, og stod længe og prøvedem der skulle fire eller tre planker på hver side.






















Jeg besluttede mig til sidst for at der skulle være fire foran og tre på hver af siderne.

Her er så det endelige resultat..

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar